(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.data-privacy-src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-58937473-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');

Hudobne o divadelnom festivale

Home/Zahraničné aktivity/Hudobne o divadelnom festivale

V polovici septembra sa v Plzni bez výraznejších obmedzení a za veľkého diváckeho záujmu uskutočnil 29. ročník medzinárodného festivalu Divadlo. Svoje dojmy z festivalu napísala pre časopis Hudobný život kritička Michaela Mojžišová. Ako ďalej píše, jej ambíciou bolo zachytiť toto dramaturgicky pestré, no prevažne činoherné koncipované podujatie z pozície hudobnej kriticky, pričom potenciál zvoleného uhla pohľadu ju príjemne prekvapil: vo väčšine ňou navštívených produkcií hrala hudba dôležitú rolu.

V článku sa venuje napríklad scénickej adaptácii románu Winfrieda Georga Sebalda Austerlítz (2001), ktorú v Divadle mladých v litovskom Vilniuse realizoval slávny poľský režisér Krystian Lupa, a v ktorej hudba Arturasa Bumšteinasa funguje raz ako zvukovo znepokojujúci sprievodca zatemnenými zákutiami Austerlitzovej pamäti, inokedy privanie spomienku na zriedkavé príjemné chvíle (šansón Edith Piafovej), no predovšetkým je hrdinovým alter egom. „Sú neskoré Schumanňove skladby plodom depresie alebo jej zneužitím?“ Pýta sa Austerlitzova milenka, zatiaľ čo vlna clivých tónov zalieva scénu, z ktorej sa asociálne uzavretý muž odmieta vrátiť k normálnemu životu. Rovnako majstrovsky ako s hudbou pracujú inscenátori s tichom, vyvolávajúcim stiesňujúci pocit existenciálnej prázdnoty.

Mojžišová si všíma, že inú, no podobne dôležitú úlohu zohráva hudba (pod jej výberom je podpísaný režisér inscenácie Lukáš Brutovský) v inscenácii Slovenského komorného divadla Martin Dl (pracovný názov). Formálne originálna, ostro satirická a zároveň podmanivo poetická „meditácia“ na tému nekonečne sa ťahajúcej dostavby diaľnice medzi Bratislavou a Košicami bohato využíva autentický folklór (trávnice v podaní Dariny Laščiakovej) i jeho metamorfózy v monumentálnych opusoch slovenských klasikov Zeljenka, Suchoň), zvýrazňujúc tak mýticko-rituálnu rovinu inscenácie.

Viac si prečítate v sekcii Zahraničie Hudobného života z 18.10.2021 (s. 12,13; roč. 53).

Cestu autorky podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia v rámci projektu medzinárodných mobilít Slovenského centra AICT.

Foto:

C. Monteverdi, T. Hanzlík, V. Zouhar: ĽArianna (foto: mfd Plzeň)

Uverejnené: 4. novembra 2021Kategórie: Zahraničné aktivity

Zanechajte komentár

Go to Top