(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.data-privacy-src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-58937473-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');

Bratislava – Salzburg – Bregenz a naspäť

Home/Zahraničné aktivity/Bratislava – Salzburg – Bregenz a naspäť

Festivalové centrum stojí v Bregenzi na brehu Bodamského jazera. Javisko, ktoré je efektne vystavané efektne na vodnej hladine, zostalo tento rok bez divákov. Obrovská hlava klauna, ktorá tvorí základ scénografie Rigoletta, sa mohla smiať plánom organizátorov, milovníci tohto titulu si musia počkať do ďalšieho leta. Premiéra opery Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom mala to šťastie, že nebola zrušená nebola, len bola o mesiac posunutá. Dokonca sa dostala na veľkú scénu tamojšieho Festivalového domu, ktorý je známy tým, že uvádza málo hrané tituly,“ píše Zuzana Uličianska v článku Zvony smrti a zvody impresária, ktorý vyšiel  októbrovom čísle časopisu kód – konkrétne o divadle.
Ako ďalej autorka vysvetľuje, toto rozhodnutie bolo skôr technické, vo veľkej sále sa dali ľahšie dodržať bezpečnostné pravidlá. O presadení titulu aj v neľahkých časoch do veľkej miery rozhodli samotní zanietení tvorcovia. „Cítili sme, že sme museli urobiť toto dielo a práve teraz, v čase korony,“ vyjadril sa po predstavení dramaturg diela aj festivalu Olaf Schmitt. Témou opery je totiž prežitie umenia, ale nie umenia za každú cenu.
Ak sa v librete opakuje veta „Spievanie je otázka života či smrti“, a to dokonca  rôznych jazykoch, ide o ironickú hru slov. Bavíme sa tu o vnútornom poslaní umelcov alebo o ich materiálnom prežití v čase krízy?
Článok spomína aj krátke zastavenie autorky na premiére projektu Everywoman režiséra Mila Rausa a herečky Ursiny Lardi v rámci festivalu v Salzburgu.
Viac o oboch rakúskych festivaloch sa môžete dozvedieť z cyklu rozhovorov Jaroslavy Vitovičovej s domácimi i zahraničnými tvorcami, ale aj s operným odborníkom Stanislavom Trnovským a kritičkou Zuzanou Uličianskou, ktoré odvysielalo rádio Devín v cykle venovanom storočnici najstaršieho festivalu v Európe.
devin.rtvs.sk/clanky/temy/233117/cyklus-100-rokov-festivalu-v-salzburgu
Cestu Zuzany Uličianska a Stanislava Trnovského spolufinancoval z verejných zdrojov Fond na podporu umenia v rámci projektu medzinárodných mobilít Slovenského centra AICT.

Uverejnené: 10. októbra 2020Kategórie: Zahraničné aktivity

Zanechajte komentár

Go to Top